نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 62 صفحه
قسمتی از متن .doc
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف دست یافتن به تحلیل محتوای کتابهای درسی، از روش تحقیق کتابخانهای استفاده کرده است. در این پژوهش، با تحلیل محتوای کتاب درسی، تعریف و مفاهیم آنها، کاربرد و ابعاد آن، و همچنین اصول و نظریه هایی که در زمینۀ طراحی کتابهای درسی از لحاظ متن، تصویر و اشکال در منابع مختلف ارائه شده است را مورد ارزیابی و نقد قرار دادهایم. کتاب درسی از مهم ترین و در دسترسترین رسانه های آموزشی می باشد که نقش ارزشمندی را در نظام تعلیم و تربیت ایفا میکند. بسیاری از پژوهشگران، کتاب درسی را به عنوان یکی از رسانه های کارآمد و اثربخش آموزشی محسوب کرده اند که می تواند زمینهی یادگیری و خودآموزی را برای فراگیران فراهم نماید. یکی از روشهای پژوهشی که برای کتابهای درسی به کار میرود، تحلیل محتوا است. این امر می تواند به روشن شدن مسئله کمک کرده و نقاط قوت و ضعف احتمالی کتاب های درسی را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا، متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی پیشنهاد کرده و همچنین شیوۀ درست طراحی را در اختیار مدیران و برنامه ریزان و مؤلفان کتاب های درسی قرار دهد. در انتها و قسمت نتیجه گیری، نتایج این مطالعه و اینکه چگونه تحلیل محتوا میتواند در طراحی هر چه بهتر و مؤثرتر کتابهای درسی نقش داشته باشد را به صورت موردی و در قالب پیشنهاداتی ارائه دادهایم. از جمله آنکه درج تصاویر یکی از موثرترین ابزار اثرگذاری در فرآیند طراحی و تولید کتب درسی می باشد.
فهرست
عنوان ...........................................................................................................................................صفحه
چکیده .................................................................................................................................................1
فصل اول:کلیات
مقدمه....................................................................................................................................................3
بیان مسأله ............................................................................................................................................4
اهمیت و ضرورت تحقیق ...................................................................................................................7
اهداف پژوهش ...................................................................................................................................8
فصل دوم :مبانی نظری پژوهش
مبانی نظری پژوهش...........................................................................................................................11
تحلیل محتوای کتب دوره ابتدایی......................................................................................................11
ویژگیهای خاص دانش آموزان...........................................................................................................13
جایگاه مقطع ابتدایی در ساختار نظام آموزشی...................................................................................15
جایگاه محتوا در نظام آموزشی...........................................................................................................15
مفهوم شناسی محتوا...........................................................................................................................18
محتـــوا ( Content )...................................................................................................................18
اهمیت محتوا در فرایند آموزش.........................................................................................................20
معيارهاي انتخاب محتوا.....................................................................................................................21
سازماندهي محتوا...............................................................................................................................25
فصل سوم :تحلیل محتوای کتاب های درسی
تحلیل محتوای کتاب های پایه ابتدایی...............................................................................................29
محتوای کتاب های درسی ابتدایی ....................................................................................................29
بخش مربوط به محتوا .......................................................................................................................29
بخش مربوط به ارزشیابی...................................................................................................................30
بررسی کتاب های دوره ابتدایی از بعد اهداف ( اهداف کلی ، جزئی و رفتاری ).............................30
تحلیل سطوح اهداف آموزشی دوره ابتدایی ( طبقه بندی و حیطه بندی)..........................................31
بررسی اهداف آموزشی پایه با اهداف موضوع درسی در پایه...........................................................32
بررسی رابطه محتوا و هدف.............................................................................................................32
بررسی محتوا و رغبت.......................................................................................................................33
فاکتور های رغبت.............................................................................................................................33
بررسی رابطه محتوا و توان دانش آموزان...........................................................................................34
بررسی رابطه زمان تدریس و محتوا...................................................................................................36
رابطه محتوا – زمان...........................................................................................................................38
بررسی محتوا و سودمندی تدریس...................................................................................................38
مولفه های سودمندی ........................................................................................................................39
بررسي ارتباط عمودي ......................................................................................................................39
بررسی عمودی پایه با پیش دبستان..................................................................................................41
فرایند تجزیه و تحلیل محتوا و روش های یاددهی – یادگیری ........................................................41
روش شناسی پژوهش درباره کتب درسی..........................................................................................42
تحلیل محتوا و کاربرد روش شناختی آن در تحلیل کتب درسی........................................................43
تعریف و مفهوم تحلیل محتوای کتاب درسی....................................................................................44
ابعاد تحلیل محتوای کتاب درسی.......................................................................................................45
فصل چهارم:بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری .......................................................................................................................................48
پیشنهادات..........................................................................................................................................50
منابع و مأخذ .....................................................................................................................................51
منابع فارسی.......................................................................................................................................51
منابع لاتین..........................................................................................................................................55