نوع فایل : .doc( قابل ويرايش و آماده ارائه )
تعداد صفحه 90صفحه
قسمتی از متن .doc
چکیده
پوشش و حجاب پديدهاي چند بعدي است. از يك سو مقولهاي اخلاقي، ديني و معرفتي است و از سوي ديگر پديدهاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و... ميباشد. ابعاد مختلف اين پديده به گونهاي در هم تنيدهاند كه نميتوان در خصوص ابعاد و آثار اجتماعي آن به تحقيق پرداخت و ابعاد باطني، «مباني اعتقادي» و ايدئولوژي مذهبي را ناديده گرفت. نتيجة مطالعات اين پژوهش نشان ميدهد پنج زير مجموعة فرهنگي به صورت كلان از نگرشهاي باطني افراد اقتباس ميشود كه مسير انتخاب پوشش و حجاب ظاهري را در جامعه زنان تعيين ميكند. در اين نوشتار هر مدل ظاهري در تعاريف مفاهيم مذهبي و استناد به آيات قرآن در مقابل غير محارم طبقهبندي گرديده و برداشت فرد و نگرش وي به پوشش سنجيده شده است.
در جامعه بشری از دیر باز تا کنون ، نظرات و عقاید مختلفی در ارتباط با تفاوت های مرد و زن وجود داشته است . متاسفانه اغلب این تفکرات و تئوری ها بر مبنای برتری مرد بر زن استوار است و هرگز نگاهی واقع بینانه به زن به عنوان نوع بشر نشده است ، لذا همواره در طول تاریخ حقوق حقه جامعه زنان تضییع شده و این مسئله بدلایل مختلف من جمله عدم آگاهی زنان و روحیه گذشت و فداکاری که در آنان وجود داشته بسیار عادی تلقی شده و همه از کنار آن براحتی گذشته اند . اما با ظهور اسلام ، رسول اکرم ( صلی ا... علیه و آله ) با رفتار و گفتارش مقام زن را ارج نهاد و با معرفی برترین و والاترین الگوی زن مسلمان به جهانیان – فاطمه زهرا (سلام ا... علیها ) - ، دیدگاه اسلام را نسبت به (( زن )) تبیین نمود.
فهرست
عنوان ...............................................................................صفحه
چكيده .................................................................................1
مقدمه ..................................................................................2
فصل اول : كليات
اهميت و ضرورت تحقيق ..................................................................5
اهداف تحقيق ...........................................................................7
اهميت و ضرورت مشاركت اجتماعي زنان ..................................................8
تفسير انسان در مشخص كردن جايگاه زن ................................................10
فصل دوم : شخصيت زن
نگاه اسلام به حقوق زن و مرد ............................................................13
ضرورت توجه به تفاوت تربيت دختران و پسران در تعليم و تربيت اسلامي .....................15
حقوق مشترك و مساوي زن و مرد از ديد قرآن .............................................20
اصول شخصيت زن از نگاه اسلام .........................................................24
خانواده ركن اساسي ....................................................................27
فصل سوم : جايگاه زن در مكاتب مختلف
جايگاه و شخصيت زن در مكاتب غربي و انديشه منحط فمينيسم ..........................29
تاريخچه فمينيسم .......................................................................31
آسيب ها و انحرافات فمينيسم ...........................................................35
مولفه هاي شناخت زن در روانشناسي غرب ..................................................46
نكات مهم ............................................................................49
فصل چهارم : حجاب اسلامي
تاريخچه حجاب ..........................................................................53
رياضت و رهبانيت ......................................................................54
عدم امنيت ............................................................................56
حجاب در آيين اسلام ....................................................................62
قوانين اسلامي در تعالي جايگاه زن ......................................................65
فصل پنجم : زن در ساير آيين ها .........................................................68
زن در ساير آيين ها .....................................................................69
جايگاه اجتماعي زن در اروپا ............................................................72
زن در ايران ............................................................................73
فصل ششم : كلام آخر
كلام آخر ..............................................................................76
پيشنهادات ............................................................................79
محدوديت ها ..........................................................................79
منابع و ماخذ ...........................................................................80