چکیده
این پژوهش با هدف ارتباط میان فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در شهرک تولیدی شهرستان لامرد در سال 1395 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 316 نفر از کارکنان شهرک تولیدی شهرستان لامرد بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفیطبقهای 174 نفر بعنوان حجم نمونه درنظر گرفته شد. روش جمعآوري دادهها بر اساس پرسشنامه انجام گرفت. ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی و روایی با استفاده از معیارهای مختلف بررسی شد؛ بطور نمونه روش آلفای کرونباخ بعنوان یکی از روشهای ارزیابی پایایی برای این پژوهش استفاده شد که ضریب پایایی در مورد پرسشنامۀ استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون 90/0 و برای پرسشنامۀ استاندارد کارآفرینی سازمانی بارینگر و بلودُرن 80/0 بدست آمد و همینطور از روايي محتوا نیز بمنظور آزمون روايي پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش مدل اندازهگیری ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از وجود ارتباط مثبت و معنیدار میان دو سازۀ فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی و همچنین ارتباط میان تمام ابعاد فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی دارد.
واژههاي كليدي: فرهنگ سازمانی، کارآفرینی سازمانی، خلاقیت، نوآوری.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-6.تعاریف نظری و عملیاتی پژوهش.... 6
فصل دوم(ادبیات و پیشینه پژوهش)
2-1-1. مفاهیم و تعاریف کارآفرینی.. 11
2-1-2. انواع کارآفرینی از دیدگاه صمد آقایی (1382). 12
2-1-3. مفهوم کارآفرینی سازمانی.. 14
2-1-4.انواع کارآفرینی سازمانی از دیدگاه (تورنبري،2003). 16
2-1-5. ضرورت و اهمیت کارآفرینی سازمانی.. 17
2-1-6. رشد و توسعه كارآفريني سازماني.. 17
2-1-7. موانع و محدودیتهای کارآفرینی سازمانی.. 17
2-1-9. ویژگی های سازمان کارآفرین.. 18
2-1-10. مقایسه ویژگی های سازمان های سنتی و سازمان های كارآفرین.. 19
2-1-11. ساختار سازمان کارآفرین.. 19
2-1-12. عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی از دید مقیمی(1387). 20
2-1-13. ابعاد کارآفرینی سازمانی.. 21
2-1-14. مدل های کارآفرینی سازمانی.. 22
2-4-1. تعاریف و مفاهیم فرهنگ سازماني.. 25
2-4-2. اهميت شناخت فرهنگ سازماني.. 26
2-4-3. نحوه شكل گيري و تداوم فرهنگسازماني.. 27
2-4-4. مراحل ايجاد فرهنگ سازمان.. 28
2-4-5. سطوح فرهنگ سازمانی.. 29
2-4-6. نقش و كاركردهاي فرهنگ سازمان.. 30
2-4-8. ویژگی های فرهنگسازمانی.. 32
2-4-9. تقسيم بندي انواع فرهنگسازماني.. 34
2-4-10. مدل ها و الگوهای فرهنگ سازمانی.. 35
2-4-10-2. ابعاد فرهنگ سازماني.. 39
2-4-11. فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی.. 39
3-5. نمونه، روش نمونهگيري و حجم نمونه. 53
3-7. روش گردآوري دادهها (اطلاعات). 55
3-8. ابزار گردآوري دادهها (اطلاعات). 55
3-8-1. نحوه امتیاز بندی و تفسیر نتایج پرسشنامه ها 56
3-8-2. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها 57
3-9. روش تجزيه و تحليل دادهها (اطلاعات). 61
فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها (اطلاعات)
4-3-1. آزمون همبستگی میان متغیرها 67
4-3-3. آزمون رگرسیون چندگانه. 69
4-3-4. تحلیل داده ها با روش مدل معادلات ساختاری.. 69
5-2. تفسیر یافته های پژوهش.... 73
5-3. محدودیت های خارج از اختیار پژوهش.... 75
5-4. محدودیت های در اختیار پژوهشگر. 75
5-5. پیشنهادهای برگرفته از یافته های پژوهش.... 76
5-6. پیشنهاد های برای پژوهش های بعدی.. 77