چکیده
هدف اساسي پژوهش حاضر بررسی تاثیر اجرای شاخصهای كيفيت زندگي كاري بر رضايت شغلي کارکنان ادارات دولتی شهرستان لامرد و با روش توصیفی – پیمایشی اجرا شد.جامعه آماري مطالعه حاضرشامل کارکنان ادارات دولتی که 3916 نفر مي باشد با استفاده از جدول حجم نمونه كرجسي و مورگان تعداد 274 نفر براي نمونه آماري به روش طبقهاي تصادفي و نسبي انتخاب شدند. از پرسشنامههاي استاندارد كيفيت زندگي كاري و رضايت شغلي برای گردآوری دادهها استفاده شد. ميزان ضريب همساني دروني سؤالات (آلفاي كرونباخ) براي پرسشنامه كيفيت زندگي كاري 87/0 و براي پرسشنامه رضايت شغلي 83/0 است و در نتیجه پایایی آنها تأیید شد. روايي آنها را نيز متخصصان آماري تأييد کردند. در نهایت 270 پرسشنامه تكميل و به روش آزمون (فریدمن) و رگرسيون مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفتند. نتايج به دست آمده از آزمونهاي آماري بيانگر آن است كه کارکنان ادارات شهرستان لامرد از نظر میزان اجرای كيفيت زندگي كاري و تاثیر ان بر رضايت شغلي در سطح نسبتاً مطلوبي قرار دارند و تاثیر مستقیم دارد . همچنين مؤلفههاي محيط کاريايمن و بهداشتي، تأمين فرصت رشد و امنيت مداوم، فضاي کلي زندگي، وابستگي اجتماعي زندگي کاري، يکپارچگي و انسجام اجتماعي و قانون گرايي در سطح نسبتاً مطلوب هستند. نيز نتايج گوياي آن است كه مؤلفههاي محيط کاريايمن و بهداشتي، تأمين فرصت رشد و امنيت مداوم، فضاي کلي زندگي، وابستگي اجتماعي زندگي کاري، يکپارچگي و انسجام اجتماعي ، پرداخت منصفانه و کافي، قانون گرايي در سازمان کاري و توسعة قابليتهاي انساني بر رضايت شغلي تاثیر دارد.
واژه های کلیدی: کیفیت زندگی کاری، رضایت شغلی، کارکنان ادارات دولتی، شاخصها،
فهرست مطالب
عنوان : صفحه
چکیده ..................................................................................................................... 1
واژه های کلیدی ....................................................................................................... 2
1- فصل یک:کلیات پژوهش .............................................................................. 3
1-1- مقدمه ............................................................................................................... 4
1-2- بیان مساله ..................................................................................................... 7
1-3- اهمیت و ضرروت پژوهش .............................................................................. 8
1-4- اهداف پژوهش ................................................................................................ 14
1-4-1- هدف اصلی ................................................................................................. 14
1-4-2- هدف فرعی ................................................................................................ 14
1-5- فرضیه های پژوهش ....................................................................................... 15
1-5-1- فرضیه اصلی ............................................................................................ 15
1-5-2- فرضیه های فرعی .................................................................................... 15
1-6- تعربف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش ............................................................. 16
1-6-1-تعاریف مفهومی .......................................................................................... 16
1-6-2-تعاریف عملیاتی ......................................................................................... 18
2- فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش ...................................................... 19
2-1- مقدمه ............................................................................................................. 20
2-2- بررسی نظریه های پیرامون چارچوب نظری پژوهش .................................... 20
2 -3- تاریخچه کیفیت زندگی کاری ....................................................................... 24
2-4- رویکردهای کیفیت زندگی کاری .................................................................... 25
2-5- اهداف کیفیت زندگی کاری ............................................................................. 32
2-6- تعابیر نوین کیفیت زندگی کاری..................................................................... 35
2-6-1 –مدیریت کیفیت فراکیر .................................................................................. 35
2-6-2-توانمند سازی کارکنان .................................................................................... 36
2-6-3- مهندسی مجدد سازمان ................................................................................ 37
2-7- شاخص های کیفیت زندگی کاری ..................................................................... 37
2-8- مولفه های کیفیت زندگی کاری والتون............................................................. 39
2-8-1- پرداخت منصفانه و کافی ............................................................................ 39
2-8-2- محیط کار ایمن و بهداشتی ........................................................................ 40
2-8-3- تامین فرصت رشد و امنیت مداوم .............................................................. 41
2-8-4- وابستگی اجتماعی زندگی کاری .................................................................. 41
2-8-5- فضای کلی زندگی ......................................................................................... 42
2-8-6- یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان ................................................ 42
2-8-7- قانون گرایی در سازمان ............................................................................... 43
2-8-8- توسعه قابلیتهای انسانی ................................................................................ 43
2-9- راهبردهای بهبود کیفیت زندگی کاری............................................................... 44
2-9-1- انسانی تر کردن کار ........................................................................................ 44
2-9-2- طراحی شغل ................................................................................................ 44
2-10- رضایت کارکنان ، کیفیت بالا ، رضایت مشتریان ................................................ 47
2-10-1- ارائه کیفیت ................................................................................................ 48
2-10-2- رضایت کارکنان ........................................................................................... 49
2-10-3- انگیزش کارکنان ....................................................................................... 51
2-11- رضايت شغلي................................................................................................... 53
2-11-1- تعاریف رضایت شغلی ................................................................................. 55
2-11-2- ابعاد رضایت شغلی ..................................................................................... 59
2-11-3- نظریه های رضایت شغلی .............................................................................. 60
2-11-3- 1- نظریه بروفی ......................................................................................... 60
2-11-3-2- نظریه کورمن ....................................................................................... 61
2-11-3-3- نظریه پارسون ...................................................................................... 62
2-11-3- 4- نظریه انگیزشی و بهداشتی هرزبرگ ................................................. 63
2-11-3- 5- نظریه نظريه پورتر و لاولر ................................................................... 66
2-11-4- عوامل موثر بر رضایت شغلی .................................................................... 66
2-11-5- يادگيري يا تشويق به افزايش تواناييهاي خود ......................................... 69
2-11-6- انگيزش شغلي و نظرايات مربوط به آن .........................................................70
2-11-7- سازش شغلی ............................................................................................... 71
2-11-7- 1- نظریه های سازش شغلی ....................................................................... 72
2-11-8- موفقیت شغلی .............................................................................................73
2-11-8- 1- نظریه دیویس و نیواستروم .................................................................. 74
2-11-9- اثار و نتایج رضایت شغلی ........................................................................... 79
2-11-10- فواید بررسی رضایت شغلی ...................................................................... 81
2-11-11- بیگانگی شغلی ........................................................................................ 82
2-12- پیشینه تحقیق ...................................................................................... 83
2-12-1- پیشینه داخلی ............................................................................................. 83
2-12-2- پیشینه خارجی ........................................................................................... 91
2-13- جمع بندی ...................................................................................................... 99
2-14- مدل مفهومی .................................................................................................. 103
3- فصل سوم : روش پژوهش ............................................................................. 104
3-1- مقدمه ................................................................................................................. 105
3-2- نوع و روش پژوهش .......................................................................................... 105
3-3- جامعه و حجم نمونه ......................................................................................... 106
3-4- شیوه نمونه گیری .............................................................................................. 106
3-5- روش و ابزار گردآوری اطلاعات ........................................................................ 107
3-5-1- پرسشنامه کیفیت زندگی کاری .................................................................. 107
3-5-2- پرسشنامه رضایت شغلی ...................................................................... 108
3-6- اعتبار یا روایی ابزار پژوهش .......................................................................... 109
3-6-1- اعتبار محتوای پژوهش ........................................................................... 109
3-6-2- قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار پژوهش ......................................................... 110
3-7- روش های تحلیل آماری ................................................................................... 113
4- فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها ........................................................ 114
4-1- مقدمه ................................................................................................................ 115
4-2- تجزیه و تحلیل سوالات جمعیت شناختی نمونه های مورد مطالعه ............... 115
4-3- تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع اوری شده ......................................................... 121
4- 3-1- تحلیل فرضیات پژوهش ................................................................................ 121
4-3-2- رتبه بندی متغیرهای کیفیت زندگی کاری به وسیله ازمون فریدمن ..........140
4-3- 3-رتبه بندی متغیرهای رضایت شغلی به وسیله ازمون فریدمن ................. 141
5- فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ............................................................... 143
5-1- مقدمه ............................................................................................................... 144
5-2- تفسیر یافته ها ................................................................................................ 145
5-3- بحث و نتیجه گیری ......................................................................................... 150
5-4- محدودیت ها ................................................................................................... 154
5-5- پیشنهادات کاربردی ...................................................................................... 154
5-6- پیشنهادات پژوهشی ....................................................................................... 155
منابع و ماخذ .......................................................................................................... 158
ضمائم ........................................................................................................................ 165
فهرست جداول
عنوان : صفحه
جدول 2-1 رویکردهای بهبود کیفیت زندگی کاری1.................................................31
جدول 2-2 رویکردهای بهبود کیفیت زندگی کاری2.................................................31
جدول 2-3 نسل های سه گانه برنامه های کیفیت زندگی کاری...............................33
جدول 2-4 شاخصهای کیفیت زندگی کاری................................................................38
جدول 3-1 تحلیل پایایی گویه های متغیر کیفیت زندگی کاری..................................111
جدول 4-1 توزیع فراوانی و درصد نمونه های مورد مطالعه برحسب سن .................. 116
جدول 4-2 توزیع فراوانی و درصد نمونه های مورد مطالعه برحسب جنسیت ........... 117
جدول 4-3 توزیع فراوانی و درصد نمونه های مورد مطالعه برحسب سابقه کار.......... 118
جدول 4-4 توزیع فراوانی و درصد نمونه های مورد مطالعه برحسب تحصیلات ........ 119
جدول 4-5 توزیع فراوانی و درصد نمونه های مورد مطالعه برحسب تاهل ................ 120
جدول 4-6 نتایج رگراسیون تاثیر اجرای شاخصهای کیفیت زندگی کاری بررضایت
شغلی کارمندان .............................................................................................................. 122
جدول 4-7 نتایج تحلیل رگرسیون تاثیر داشتن کاری ایمن و بهداشتی بررضایت
شغلی کارکنان.............................................................................................................. 123
جدول 4-8 نتایج رگراسیون تاثیر پرداخت منصفانه و کافی بر رضایت شغلی ...........125
جدول 4-9 تحلیل رگراسیون تاثیر رشد و امنیت مداوم بر رضایت شغلی................127
جدول 4-10 تحلیل رگراسیون تاثیر قانون گرایی و قانونمندی بر رضایت شغلی ....... 129
جدول 4-11 تحلیل رگراسیون تاثیر وابستگی اجتماعی بر رضایت شغلی............... 132
جدول 4-12 نتایج تحلیل رگرسیون تاثیر فضای کلی زندگی بررضایت شغلی ......134
جدول 4-13 ازمون تحلیل تاثیر یکپارچگی و انسجام بر رضایت شغلی کارمندان ..136
جدول 4-14 ازمون تحلیل تاثیر توسعه قابلیتهای فردی بر رضایت شغلی کارمندان 138
جدول 4-15 ازمون تحلیل واریانس فریدمن جهت رتبه بندی متغیرهای کیفیت
زندگی کاری ................................................................................................................140
جدول 4-16 میانگین رتبه ها و اولویت بندی متغیرهای کیفیت زندگی کاری..........140
جدول 4-17 ازمون تحلیل واریانس فریدمن جهت رتبه بندی متغیرهای رضایت
شغلی ............................................................................................................................141
جدول 4-18 میانگین رتبه ها و اولویت بندی متغیرهای رضایت شغلی ...................142
فهرست نمودارها
عنوان : صفحه
نمودار 4- 1 نمودار ستونی توزیع فراوانی نمونه های مورد مطالعه بر اساس سن ......... 116
نمودار 4- 2 نمودار ستونی توزیع فراوانی نمونه های مورد مطالعه بر اساس جنسیت ..117
نمودار 4- 3 نمودار ستونی توزیع فراوانی نمونه های مورد مطالعه بر اساس سابقه .... 118
نمودار 4- 4 نمودار ستونی توزیع فراوانی نمونه های مورد مطالعه بر اساس تحصیلات 120
نمودار 4- 5 نمودار ستونی توزیع فراوانی نمونه های مورد مطالعه بر اساس تاهل...... 121
نمودار 4- 6 رابطه هیستوگرام بین داشتن کاری ایمن و بهداشتی بر رضایت شغلی.. 123
نمودار 4- 7 رابطه خطی بین داشتن کاری ایمن و بهداشتی بر رضایت شغلی........... 124
نمودار 4- 8 رابطه هیستوگرام بین پرداخت منصفانه و کافی بر رضایت شغلی......... 125
نمودار 4- 9 رابطه خطی بین پرداخت منصفانه و کافی بر رضایت شغلی.................... 126
نمودار 4- 10 رابطه هیستوگرام بین رشد و امنیت مداوم بر رضایت شغلی................ 128
نمودار 4- 11 رابطه خطی بین رشد و امنیت مداوم بر رضایت شغلی.......................... 128
نمودار 4- 12 رابطه هیستوگرام بین قانونگرایی و قانونمندی بر رضایت شغلی.......... 130
نمودار 4- 13 رابطه خطی بین قانونگرایی و قانونمندی بر رضایت شغلی................... 130
نمودار 4- 14 رابطه هیستوگرام بین وابستگی اجتماعی بر رضایت شغلی................ 132
نمودار 4- 15 رابطه خطی بین وابستگی اجتماعی بر رضایت شغلی......................... 133
نمودار 4- 16 رابطه هیستوگرام بین فضای کلی زندگی بر رضایت شغلی................. 134
نمودار 4- 17 رابطه خطی بین فضای کلی زندگی بر رضایت شغلی....................... 135
نمودار 4- 18 رابطه هیستوگرام بین یکپارچگی و انسجام بر رضایت شغلی......... 136
نمودار 4- 19 رابطه خطی بین یکپارچگی و انسجام بر رضایت شغلی................... 137
نمودار 4- 20 رابطه هیستوگرام بین توسعه قابلیتهای فردی بر رضایت شغلی..... 138
نمودار 4- 21 رابطه خطی بین توسعه قابلیتهای فردی بر رضایت شغلی............... 139
فهرست اشکال
عنوان : صفحه
شکل 2- 1 نقش کیفیت زندگی کاری در انگیزش ...................................................... 27
شکل 2-2 مدل مفهومی پژوهش ................................................................................ 103